Om ordet

yada

Jag växte upp med människor som på djupet var präglade av den svenska folkväckelsen. De var till åren komna men jag fångades av deras skönhet: karga i sin livssyn, men varma i blicken; en ton av allvar i deras ord, på samma gång så mycket glädje och hopp i deras tro. Dessa människor saknas idag. Ja, frågan är om vi inte behöver hitta tillbaka till det sätt att se på livet som folkväckelsen formade. Åter närma oss våra närmaste kyrkofäder och kyrkomödrar.


Ordet yada är hebreiska för verbet känna. När jag läser om detta ord i bibelhandböcker strålar yada samman med mycket av det folkväckelsen stod för. I den hebreiska Bibeln, i Gamla testamentet är yada ett av nyckelorden för att förstå relationen mellan Gud och människa.


Yada berör på djupet vår kunskapssyn. Kunskap är inte första hand något opersonligt, tidlöst. Det viktigaste är inte den ”högsta idén” utan den absoluta personen. Sann kunskap i biblisk mening får man därför genom det som var en av folkväckelsens hjärtefrågor: genom att lära känna Gud, genom att få en personlig erfarenhet av vem Gud verkligen är.


Att känna Gud betyder att (er)känna Gud som Gud, att (er)känna Honom som livets herre. Därför har ordet yada i sig en ton av viljemoment, både ifråga om Guds och människans vilja. Ordet ligger nära det både Jesus och väckelsens folk ofta talade om: omvändelse.


Det förunderliga är att när vi böjer knä inför levande Gud, är det som om vår Herre böjer sig under oss och bär oss. Och inte bara det.


Lev dig in i ordet – personhemlighet. Illustrerat Bibellexikon, från vilken jag hämtar mycket i denna ordförklaring, skriver att när Herren lär känna någon öppnar Han sin personhemlighet. Det är något oerhört. Yada, liksom ordet för känna i NT – ginósko är de starkaste orden som finns i dessa språk för samhörighet, intimitet. Så nära vill livets Herre komma oss. Av nåd får vi vara Guds barn. Av nåd får vi vara med om det som är livets mening – att lära känna Gud. Och denna relation – är en relation i en kärlek som är så stor, så djup, så hög, så bred, att den, som Paulus säger – ”går långt bortom all kunskap”.

Christer Svensson